Stanisław Jerzy Dołżyk  -  Kierunki sztuki
Surrealizm

STRONA GŁÓWNA
AKTUALNOŚCI
ARCHIWUM
KSIĘGA  GOŚCI
KONTAKT

Surrealizm

Narodził się we Francji w latach dwudziestych XX wieku. Według czołowego krytyka tego kierunku, pisarza Bretona, za cel stawiał sobie "połączenie sprzecznych dotąd stanów snu i jawy", czego dokonywano na wiele różnych sposobów. Artyści malowali z fotograficzną precyzją oszałamiające, wolne od wszelkiej logiki sceny, z pospolitych przedmiotów robili dziwne niby-zwierzęta, a także poszukiwali technik malarskich pokrewnych metodzie zapisu automatycznego, które pozwoliłyby im wyrazić podświadomość. Surrealistyczne obrazy figuratywne predstawiają osobliwe światy, czasem bardzo pogodne, a kiedy indziej przypominające nocne koszmary. Do głównych przedstawicieli tego kierunku należą Bellmer, Brauner, Dali , Delvaux, Ernst, Kahlo, Gorky, Magritte, Matta, Miró, Tqanguy i Wadsworth. Głównym organizatorem i teoretykiem ruchu surrealistycznego był francuski poeta Breton, autor "Manifestu surrealistycznego". Program Bretona został oparty na przeświadczeniu o doniosłości treści podświadomych, które są motorem działalności istoty ludzkiej. Warunkiem prawdziwej wolności człowieka jest zatem odszukanie prawdy w głębi własnej psychiki przy jednoczesnym odrzuceniu wszelkich z góry narzuconych norm moralnych i estetycznych. Podstawową metodą twórczą postulowaną przez Bretona był tzw. psychiczny automatyzm - "dyktando myśli bez jakiejkolwiek kontroli rozumu, będące poza jakimikolwiek względami estetycznymi lub moralnymi" Bezpośrednimi poprzednikami surrealistów byli dadaiści oraz G. de Chirico, którego malarstwo metafizyczne wywarło wielki wpływ na członków grupy. Aczkolwiek ruch poddany był ścisłej kontroli Bretona (nazywanego "papieżem surrealizmu"), daleki był od wypracowania jednolitego stylu. Krytyka wyróżnia 3 typy twórczości surrealistycznej.