Color field painting (malarstwo
barwnych płaszczyzn) to obok action painting jedna z
głównych
tendencji w malarstwie amerykańskim rozwijająca się po II drugiej
wojnie światowej w ramach ekspresjonizmu abstrakcyjnego (zwanego też
szkołą nowojorską).
Color field painting
został
wyodrębniony ze szkoły nowojorskiej przez krytyka sztuki Clementa
Greenberga w 1955 roku i jemu też zawdzięcza swoją nazwę.
Głównymi przedstawicielami nowego nurtu w malarstwie byli:
Mark
Rothko, Barnett Newman, Clyfford Still.
Założenia
artystyczne color field
Artyści nowojorscy
szukali odpowiedzi
na pytanie, jak duży potencjał ekspresji zawiera barwa i w jaki
sposób można stworzyć złudzenie masy i ruchu.
Kolor jest
najistotniejszym elementem
dzieła, a nadrzędną ideą jest przekazanie jego emocjonalnego
oddziaływania. Sam akt twórczy jest ściśle kontrolowany i
podporządkowany wyzwalaniu w widzu podstawowych przeżyć.
Abstrakcyjna forma ma
wyrażać
sublimację i nieskończoność. Dla osiągnięcia tego celu eliminowane jest
przedstawianie natury, odrzucona zostaje tradycja czy powiązania z
jakimkolwiek nurtem w sztuce. Zwłaszcza negowana jest tradycja, jako
prowadząca do przewidywalnych rozwiązań.
Ale zerwanie z tradycją
europejską
było jedynie deklaratywne, u podstaw color field leżały abstrakcje
geometryczne Pieta Mondriana, płaszczyzny barwne Paula
Sérusiera, doświadczenia z barwą Henri Matisse'a.
Warsztat
malarski
Twórcy color
field painting
dążyli do stworzenia iluzji wielkich, nieograniczonych przestrzeni.
Chcąc uzyskać efekt emocjonalny o dużej sile, upraszczali technikę
malowania i zacierali niuanse kolorystyczne. Zanikł kontur, eliminowano
zbyt precyzyjną kreskę, rygorystycznie ograniczano kompozycję, duże
powierzchnie płócien wypełniane były jednolitymi, płaskimi
plamami barwnymi. Efekt nieskończoności uzyskiwany był poprzez
malowanie szerokimi, spokojnymi pociągnięciami pędzla, które
miały zapewnić idealnie gładką powierzchnię płótna.
Przechodząc
z jednego koloru do drugiego używano barw o zbliżonym walorze.
Percepcja
malarstwa wielkich płaszczyzn
Ważnym elementem była
sama fizjologia
percepcji dzieła. Malarze color field uważali, że wbrew tendencjom,
duże obrazy należy oglądać z bliska. Mark Rothko posunął się jeszcze
dalej i dbał, aby jego obrazy oglądane były ze ściśle określonej
odległości, optymalnej dla odbioru barwy i świetlistości. W percepcji
dzieła kładł nacisk na jego oświetlenie, najjaśniejsze obrazy poddając
jaskrawemu, a ciemne słabemu światłu. W niektórych
przypadkach
obraz powinien być oglądany przy wygaszonych lampach, aby
mógł
emitować własne światło. Obrazy eksponowano seriami, w określonym
porządku, w izolacji od prac innych twórców.
Efekt nieskończoności,
uważany w
XVIII wieku przez Edmunda Burke'a za jeden z atrybutów
sublimacji, był możliwy tylko dzięki otwartości przestrzeni.
Preferowanie przez artystów wielkich płaszczyzn, niekiedy
zajmujących całe ściany, miało wypełnić całkowicie pole widzenia
obserwatora, wchłonąć go w barwę, sprawić, aby monstrualnych
rozmiarów kompozycje w pewnym sensie stały się jego
środowiskiem. Pełne zaabsorbowanie, rozciągnięcie obrazu poza kadr pola
widzenia pozwalało na wyłączenie odbiorcy z codzienności. Aby
spotęgować efekt, kompozycje z założenia przeznaczone były do
wystawiania w małych wnętrzach, dla niewielkiej jednorazowo
publiczności.
źródło:
www.pl.wikipedia.org