Terminu tego po raz pierwszy
użył dla oznaczenia swojej sztuki francuski malarz J. A.
Hervè w
1901 roku nadając tę nazwę cyklowi swoich obrazów
wystawionych w
Salonie Niezależnych. Kierunek w sztuce rozwinął się na dobre na
początku XX w. w Niemczech, ale korzeniami sięga do
eksperymentów artystycznych wielkich
twórców
schyłku XIX w.: Vincenta van Gogha, Edwarda Muncha, Jamesa Ensora i
Paula Gauguina, których można określić jako
prekursorów
ekspresjonizmu.
Ekspresja (łac.
exprimere - wyrażać)
to wyrazistość, siła oddziaływania dzieła na odbiorcę, na emocjonalną
sferę jego psychiki. "Dzieło ekspresyjne" i "ekspresjonistyczne" to dwa
osobne pojęcia.
Po raz pierwszy w roku
1911 autor
książki "Abstraktion und Einfühlung" Wilhelm Worringer w
studium o
malarstwie na łamach czasopisma "Der Sturm" wspomniał 'paryskich
syntetystów i ekspresjonistów
Cézanne'a, Van Gogha
i Matisse'a'.
W roku 1912 nazwą tą
określano wystawiającą w galerii Der Sturm grupę "Der Blaue Reiter".
Cechy charakterystyczne
to deformacja
i ostro zamalowywane kontury przedmiotów. Ekspresjonizm miał
na
celu wyrażenie uczuć artysty. Przeciwstawiał się naturalizmowi i
mieszczaństwu. Wyraźna mimika w teatrze, w kinie kontrast barw.
Postawa
wobec rzeczywistości
Konieczna jest "odnowa
sztuk" (dzięki
deformacji konkretnej rzeczywistości przedstawianej w dziełach uzyskuje
się obraz realności "bardziej ludzkiej", co prowadzić ma do moralnej
odnowy ludzkości)
Franz Marc: Nowe
pokolenie nie chce
(i nie może) żyć równie beztrosko, co poprzednicy, nie wiąże
się
z tym jednak pogarda dla przeszłości. Świat zmienił się całkowicie i
artyści, aby pozostać aktualni wobec rzeczywistości, muszą "przeciąć
pępowinę łączącą ich z przeszłością". "Świat rodzi nowe czasy. Nie
wiemy tylko, czy nadszedł już czas odrzucenia starego świata. (...) Oto
niepokojące pytanie naszych czasów".
Poczucie
kryzysu:
* niepokój, nieprzystosowanie, zaburzenia nerwicowe,
apokaliptyczne zagrożenie
* przyspieszona
industrializacja w Niemczech zachwiała porządek moralny, doprowadziła
do rozluźnienia więzów międzyludzkich, przyspieszyła
"zabójczo" rytm życia, przyczyniła się do pojawienia się
różnych uzależnień
* rzeczywistość
okazała się "miażdżącą machiną" dla żyjącej w niej jednostki, dlatego
należy ją zniszczyć (zdeformować)
* pogłębianie się
przepaści między pokoleniami (częste motywy walki ojca z synem), należy
ją zniszczyć (zdeformować)
* gloryfikacja
buntu przeciw wszystkim symbolom ustalonego porządku (rodzina,
profesorowie, władza państwowa, armia) + solidarność z żyjącymi na
marginesie społeczeństwa (biedacy, prostytutki, szaleńcy, młodzież)
I
wojna światowa:
* oczekiwanie na
odnowienie świata po katastrofie wojny – ma się to dokonać
nie
przez reformy społeczne, ale przez wewnętrzną odnowę każdego człowieka:
przez wyrzeczenia, do doskonałości.
* wywołała tendencje pacyfistyczne i oczekiwanie na "nowego człowieka"
Zaangażowanie
polityczne:
* głównie w
ruchach komunistycznych (Herbert Kühn: socjalizm, tak jak
ekspresjonizm występuje przeciw intelektualnemu barbarzyństwu, maszynie
i centralizacji, broni natomiast ducha, Boga i człowieczeństwa w
człowieku)
* Yvan Goll:
"Ekspresjonizm to pierwiastek intelektualny walczący ze światem potęgi
materialnej, bunt sumienia przeciw posłuszeństwu, krzyk serca przeciw
masakrze i milczeniu uciśnionych".
Koncepcja
artystyczna
* protest przeciw
naturalizmowi i impresjonizmowi (kopiowaniu rzeczywistości), także
tendencjom konstruktywistycznym sztuki Cezanne'a w imię skrajnego
subiektywizmu w odczuciach i sposobach ich artystycznego wyrazu
* Herwarth Warden:
"Malarz przedstawia to, co postrzega w najgłębszych warstwach swej
świadomości, wyraża samego siebie, przemijająca rzeczywistość jest dlań
jedynie symbolem, angażuje w ów proces samego siebie: to, co
świat zewnętrzny zapisuje w jego świadomości, on z kolei wyraża od
wewnątrz".
* odzwierciedlanie głębokiej jaźni artysty
* Herbert
Kühn: "W przypadku ekspresjonizmu, między tym, co ma być
przedstawione, a samym przedmiotem istnieje głęboka przepaść.
Przedstawiony przedmiot nie jest prostą projekcją tego, co prezentuje,
lecz zaproszeniem do zrozumienia tego, co rzeczywiście przedstawia. To,
co ma być przedstawione, rozpoczyna się niejako poza samym obrazem."
* uwolnienie od wszystkiego, co narzuca zewnętrzna rzeczywistość i
zrekonstruowanie jej
* nawiązania do
filozofii Nietzschego (indywidualizm), Schopenhauera (pesymizm),
Bergsona (duża rola intuicji)
Środki
formalne
* stosowanie
sugestywnego koloru, często w kontrastowych (dysonansowych)
zestawieniach, użycie aktywnych faktur, eksponowanie graficznego
szkieletu kompozycji, lapidarność formy, deformacja uwypuklająca
brzydotę (antyestetyzm)
* niekiedy ważniejsza forma niż treść obrazu
* pismo "Die
Weissen Blätter": "Koncentracja, oszczędność, ogromna siła,
starannie skomponowana forma, patos wyrażający wewnętrzne napięcie".
* egzaltacja, deformacja, paroksyzm
źródło:
www.pl.wikipedia.org