Malarstwo iluzjonistyczne
Malarstwo
iluzjonistyczne,
iluzjonizm, franc.Trompe l`oeil – styl w malarstwie,
sposób malowania wywołujący złudzenie, iż perspektywa obrazu
albo przedstawiane przedmioty są rzeczywiste. Jednym z takich
obrazów jest fresk Leonarda da Vinci Ostatnia wieczerza.
Pierwsze wzmianki o
malarstwie
iluzjonistycznym pochodzą ze starożytności, ze znanej legendy o greckim
malarzu Apellesie, który tak realistycznie namalował kotarę
okrywającą obraz, że ulegli złudzeniu widzowie starali się kotarę
odsunąć. Iluzjonizm stosowano często w malarstwie pompejańskim. W
czasach nowożytnych szczególnie popularny stał się w okresie
baroku. Od tego czasu wyróżnić można dwa główne
nurty
malarstwa iluzjonistycznego:
* malarstwo
ścienne, najczęściej nazywane malarstwem iluzjonistycznym. Zwykle
przedstawia iluzjonistycznie fragmenty architektury, często w
połączeniu z pejzażem i czasem martwej natury. Charakterystyczne jest
stosowanie dla oddania detali architektonicznych czy złudzenia reliefu
techniki monochromatycznej Szczególnie popularne we
wnętrzach
kościelnych i pałacowych, najwcześniej pojawiło się w renesansie
włoskim. Sztuka ta wymagała od twórcy wybitnej znajomości
zasad
perspektywy a często żmudnych wyliczeń matematycznych. Stworzone przez
wielkich malarzy dzieła iluzjonistyczne do dziś budzą podziw i budzą
zdumienie realnością powodowanego złudzenia. Do największy dzieł tego
nurtu należą Baldasare Peruzziego (1481-1536) Salone delle Prospettive
w Villa Farnesina w Rzymie i Andrei Pozzo (1642-1709) "Wielka kopuła S.
Ignazio" również w Rzymie. Efekty iluzjonistyczne, zwłaszcza
fragmenty architektury i wnętrz występowały często w wielu obrazach, o
tematyce religijnej czy portretach. Współcześnie efekty
iluzjonistyczne znów stają się modne i znajdują coraz
częściej
zastosowanie we wnętrzach sklepów, restauracji,
urzędów i
domach prywatnych. Bywa również stosowane w skali
monumentalnej.
Znajduje również zastosowanie w scenografii teatralnej i
filmowej.
* iluzjonistyczne
malarstwo sztalugowe – najczęściej określane francuskim
terminem
Trompe l`oeil. Popularne szczególnie w okresie baroku, ale
malowane też wcześniej i później martwe natury mające na
celu
sprawiać złudzenie trójwymiarowych przedmiotów.
Popularne
szczególnie były w Niderlandach, Włoszech i Hiszpanii.
Przedstawiały najczęściej upięte na desce kompozycje drobnych
przedmiotów, listów, piór,
okularów,
przyborów toaletowych i malarskich itp. Niekiedy
iluzjonistycznie malowane martwe natury stanowią tylko uzupełnienie
większych kompozycji i występują w portretach, ściennym malarstwie
iluzjonistycznym i malarstwie religijnym. Szczególny
renesans
przeżywało w Stanach Zjednoczonych gdzie na przełomie XIX i XX w. tacy
twórcy jak Wiliam Harnett, John Haberle, Levi Wells Prentice
czy
John Frederick Peto tworzyli w najlepszej tradycji trompe l`oile martwe
natury złożone najczęściej z przedmiotów związanych z
najnowszą
historią Stanów (rewolwery Colta, gazety, fotografie.
opakowania). W wielu obrazach hiperrealistycznych również
występują akcenty malarstwa iluzjonistycznego. Ten rodzaj malarstwa
zawsze cieszył się pewną popularnością i jest uprawiany także i dziś
przez niektórych twórców.
źródło:
www.pl.wikipedia.org