Hiperrealizm,
superrealizm lub
fotorealizm - kierunek w malarstwie XX wieku, którego celem
jest
przedstawianie rzeczywistości z jak największą precyzją.
Nurt ten zrodził się
około 1965 roku
w Stanach Zjednoczonych. Momentem triumfu hiperrealistów
była
wystawa sztuki Documenta w Kassel w Niemczech(1972). Wśród
wystawianych tam prac fotorealizm cieszył się największym
zainteresowaniem. Po kilku latach zainteresowanie tym kierunkiem
osłabło.
Malarze
fotorealistyczni, korzystając
z założeń pop-artu, gloryfikują nieprzekłamaną rzeczywistość. Tematami
malarskimi stają się wystawy sklepowe, samochody lub ich fragmenty,
zdjęcia paszportowe itp. Wielu artystów rzutuje z pomocą
epidiaskopu wykonane przez siebie fotografie na płótno, i
maluje
stricte według wyświetlanego zdjęcia. Do tego typu celów
niezbędne jest absolutne mistrzostwo techniczne, choć z drugiej strony
hiperrealiści byli oskarżani o wykonywanie "mechanicznej pracy" i
odtwórczość.
Hiperrealizm wiąże się z
nazwiskiem
Richarda Estesa , który w 1967 roku przedstawił światu
Foodshop
- namalowany przy pomocy maleńkich plam. Był to
"uszczegółowiony
neoimpresjonizm", nawiązanie do doświadczeń Seurata i Signaca,
którzy z taką samą precyzją budowali świat malarski z
drobnych
dotknięć pędzla. Hiperrealiści porzucili jednak fascynację kolorem na
rzecz absolutnego oddania prawdy. W niedługim czasie wielu z nich
zrezygnowało z malarstwa olejnego na rzecz farb akrylowych, lepiej
nadających się do wielokrotnego modelowania detali.
Często pojawiającym się
u
superrealistów motywem są samochody i motocykle. Don Eddy
pod
koniec lat 70. XX wieku pracował nad cyklem grafik przedstawiających
karoserie i zderzaki samochodów. Podobne obrazy malował
David
Parrish. Te dzieła są już nie do odróżnienia od fotografii,
twórcy pozostali nawet wierni fotografii w jednolitym
rozmywaniu
drugiego planu.
Trochę więcej
indywidualizmu widać na
obrazach Chucka Close, który przedstawia na swoich obrazach
silnie powiększone czarno-białe zdjęcia paszportowe. Close
eksperymentuje ze zdjęciami trochę jak Andy Warhol - dokonuje
deformacji, rozmywa je i wielokrotnie je kopiuje, wciąż jednak w stylu
hiperrealizmu.
Hiperrealizm jest
kontrpropozycją dla
minimal art, suprematyzmu i wszystkich kierunków w sztuce,
które sprowadzają treść obrazu do absolutnego minimum, a od
malarza nie wymagają praktycznie żadnych umiejętności technicznych. Jak
jednak wszystkie zamysły artystyczne, których istotą jest
sprzeciw, skończył się z przycichnięciem idei opozycyjnej. Obecnie
obrazy hiperrealistyczne wciąż pojawiają się sporadycznie w galeriach,
zwykle jednak nie jako cel, lecz jako środek do innego zamysłu
artystycznego.
źródło:
www.pl.wikipedia.org