Ekspresjonizm abstrakcyjny
Ekspresjonizm abstrakcyjny (szkoła nowojorska) to ruch artystyczny
kształtujący się w malarstwie amerykańskim w latach 40. XX wieku pod
wpływem nowoczesnego malarstwa europejskiego. Uznawany za pierwszy
czysto amerykański ruch o światowym znaczeniu, stawiający Nowy Jork w
centrum świata sztuki. Termin został ukuty w 1946 roku przez krytyka,
Roberta Coatesa.
Do czasu II wojny światowej malarstwo amerykańskie nie stanowiło
jednolitego nurtu. Ton sztuce nadali dopiero przybyli do Ameryki w
pierwszych latach wojny malarze, rzeźbiarze, poeci i muzycy,
którzy opuścili Europę, aby uniknąć niemieckiej okupacji.
Wśród nich byli: Max Ernst, André Breton, Fernand
Léger, Piet Mondrian, Marc Chagall, André Masson,
Marcel
Duchamp.
W sensie technicznym ekspresjonizm abstrakcyjny wywodzi się z
surrealizmu, z naciskiem kładzionym na spontaniczny, automatyczny czy
wręcz podświadomy akt twórczy. Kapanie farbą na rozłożone na
podłodze płótno (Jackson Pollock) jest tu charakterystyczną
techniką, inspirowaną twórczością surrealisty niemieckiego,
Maxa
Ernsta.
Ruch łączył w sobie głębię emocjonalną i pragnienie samowyrażenia się
niemieckich ekspresjonistów z antyfiguratywną estetyką
europejskich szkół abstrakcyjnych, takich jak futuryzm,
bauhaus
czy kubizm. Był postrzegany jako nurt buntowniczy, anarchistyczny,
wysoce idiosynkratyczny i, wg niektórych, wręcz
nihilistyczny.
Termin stosuje się do określenia różnorodnych w praktyce
stylów wielu artystów działających w Nowym Jorku.
W ramach Szkoły nowojorskiej rozwinęły się dwa nurty:
* action painting (action-art)
(malarstwo akcji, gestu)
Oparty na przypadkowości i spontanicznym działaniu, za pierwszoplanowy
uważa akt twórczy. Odwołuje się do podświadomości artysty,
odruchowego działania jako jedynie autentycznego sposobu tworzenia.
Głównymi przedstawicielami action-art byli: Jackson Pollock
i Willem de Kooning.
* color field painting (malarstwo
barwnych płaszczyzn)
W color field painting najistotniejszym elementem jest kolor. Uwaga
twórcy skupia się na przekazaniu barwy, rozciągniętej na
dużej
powierzchni malarskiej, jako nośnika emocji. Proces twórczy
podlega ścisłej kontroli.
Color field painting reprezentowali: Mark Rothko, Clyfford Still i
Barnett Newman.
Mimo wspomnianej niejednorodności wewnątrz ruchu, jego
reprezentantów cechowały pewne podobieństwa. Było to
zamiłowanie
do dużych płócien, nacisk na płaskość, podejście
"całościowe" -
traktujące wszystkie fragmenty płótna z równą
uwagą, bez
skupiania się na części centralnej z pominięciem krawędzi.
Ekspresjonizm abstrakcyjny, jako pierwszy oryginalnie amerykański nurt
w sztuce, ukazał światu żywotność i kreatywność Ameryki lat po II
wojnie światowej. Zwrócił też uwagę na jej potrzebę i
umiejętność rozwoju w sensie estetycznym, niezależnie od europejskich
standardów.
Kanadyjski artysta, Jean-Paul Riopelle wprowadził ekspresjonizm
abstrakcyjny w Paryżu w latach 50. W latach 60. ruch utracił swe
znaczenie, stanowiąc inspirację dla takich nurtów
artystycznych
jak pop art i minimalizm, jednak część przedstawicieli abstrakcyjnego
ekspresjonizmu tworzyła nadal w podobnym duchu.
źródło:
www.pl.wikipedia.org