Stanisław Jerzy Dołżyk  -  cykle obrazów
"Ósmy Krąg"

Fragment obrazu  "Krąg siódmy"  z cyklu  "Ósmy Krąg" malowany do piosenki J. Kaczmarskiego "Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego.
STRONA GŁÓWNA
AKTUALNOŚCI
ARCHIWUM
KSIĘGA  GOŚCI
KONTAKT

"Ósmy Krąg"


 „Ósmy Krąg” to kolejny cykl obrazów zainspirowanych twórczością legendarnego barda. Są to kompozycje stworzone do pieśni Kaczmarskiego pt: "Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego", oraz tych z pieśni Wysockiego, które Kaczmarski miał w swoim repertuarze.
                                                                 
    10 kwietnia 2004 roku ok. godz. 18:30 w gdańskim szpitalu zmarł Jacek Kaczmarski – wybitny poeta, pieśniarz, autor około siedmiuset tekstów poetyckich, pięciu powieści, libretta opery; dla wielu młodych ludzi Mistrz i wielki autorytet.

    Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Publicznie zaistniał w 1976 roku, gdy wygrał warszawski Jarmark Piosenki. Współpracował z kabaretem „Pod Egidą” i współtworzył grupę „Piosenkariat”. Formuła sceniczna, której pozostał wierny przez całe życie, skrystalizowała się w 1980 r., kiedy wraz z Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim przedstawili w warszawskim teatrze „Na rozdrożu” program Mury. Program, czyli zamknięty cykl spojony tematycznie bądź osadzony w tej samej problematyce, był odtąd charakterystycznym sposobem porozumiewania się Kaczmarskiego z publicznością. Pisał w klasycznej stylistyce, najczęściej wierszem sylabotonicznym, ale też łamał konwencję tam, gdzie nieregularność korespondowała z treścią wiersza.
"Po spotkaniu z Wysockim w 1974 roku zrozumiałem, że piosenka nie jest jedynie umiejętnością napisania tekstu i skomponowania muzyki. Może być sposobem wyrażania najgłębszych, najbardziej podstawowych treści. [...] Myślę, że wszystko, co pisałem w latach 1974-78, było pod wpływem Wysockiego, zarówno w materii poetyckiej, jak i w sposobie wykonania"

    Fascynacja Wysockim wyrażała się w tłumaczeniach jego piosenek, parafrazach i nawiązaniach, a także naśladowaniem ekspresji wokalnej i swoistym ukształtowaniem światopoglądu artystycznego.

Piosenki napisane wg Wysockiego:

    * Ze sceny (1977, wg Песня певца у микрофона)
    * Nie lubię (1976, wg Я не люблю)
    * Obława, Obława II (1974 i 1983, wg Охота на волков, Охота с вертолетов)
    * Czołg (1987, zainspirowany pomysłem Wysockiego odnotowanym w jego dzienniku)
    * Linoskoczek (1982, inspirowany pieśnią Канатоходец, dedykowany Wysockiemu)
    * Koń wyścigowy (1987, wg Бег иноходца)
    * Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego. Dwa wolniejsze fragmenty są wariacją na temat piosenki tegoż - Банки по-белому, przy zachowaniu oryginalnej melodii.

Tłumaczenia z Wysockiego:

    * Cios w cios (1974)
    * Pada ciemność (1974)
    * Wydarzenie w knajpie (1976)
    * Siedzimy tu przez nieporozumienie (1973)
    * Cud (1977)
    * Piosenka o radości życia (1977)
    * Góry (1974)
    * Statki (1974)

Wysockiemu poświęcił też Jacek Kaczmarski jeden ze swoich najsłynniejszych utworów – Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego.


Anna .Sobol